Úlohy zo slovenského jazyka pre 5. 8. ročník

 

5. ročník ZŠI

1.      Doplň do viet interpunkčné znamienka! Aké sú podľa obsahu?

_ákladná škola v _remnici, _etský _omov _aurícius v _remnici, kino _ladosť.

2.      Doplň správne interpunkčné znamienka!

Bolí ma brucho narieka Katka

Janko vykríkol   To je môj telefón

Viem priznal otec že som urobil chybu

Kde býva tvoja babka pýta sa Zuzka

3.      Napíš 2 homonymá.

 

4.      Napíš synonymá slov!

kopec –

písanka –

pohár -

 

5.      Napíš 2 jednovýznamové slová.

 

6.      Čo je to viacvýznamové slovo?

 

7.      Dotvor protikladnú dvojicu.

starý                                            ráno

vysoký                                          pomalý

vľavo                                            východ

 

6. ročník ZŠI

 

1.      Doplň do viet interpunkčné znamienka! Aké sú vety podľa obsahu?

Peter má v peňaženke peniaze

Čo sa stalo na ulici

Pekne píš

Všetko najlepšie k narodeninám

 

2.      Z čoho sa skladajú vety?

 

 

3.      Ktoré sú hlavné vetné členy?

 

 

4.      Doplň podmet!

.......................    maľuje.             Kvitnú  .........................

.......................    spí.                   ....................  je oranžový.

 

5.      Doplň prísudok!

Hodina .......................                 Orgován ..........................

..................... vietor.                    Žaby ...............................

 

6.      Rozvi holé vety!

Poľovníci vyšli.

 

Chlapci skákali.

 

 

7.      Čo je to predmet?

 

 

8.      Urči vetné členy! Graficky znázorni! Opýtaj sa na predmet

Deti sa hrajú s kockami.

 

Záhradník sadil zemiaky.

 

Stratil som peňaženku.

 

9.      Urči vetné členy! Správne sa opýtaj na príslovkové určenie! Graficky znázorni!

Listy padajú na zem.

 

Vrátim sa v pondelok.

 

Juro píše správne.

 

7. a 8. ročník ZŠI

 

1.     Uvedené slová: programátor, video, mobil, sponzor, disketa sú:

 

A: historizmy                     

B: archaizmy

C: zastarané slová              

D: neologizmy

 

2.     Zo základných slovies utvor názvy osôb pomocou slovotvornej prípony –teľ, -č.

 

čítať           ................................

riadiť          ................................

kúriť           ................................

písať           ................................

 

3.     Podstatné mená napíš v N (1.p.) mn. čísla

 

hlásateľka   .........................      letec            .........................

plavkyňa     .........................      poľovník       .........................

Poľka          .........................      učiteľ           .........................

orlica          .........................      hráč             .........................

 

4.     Pomocou slovotvorných prípon –ný alebo –ený utvor prídavné mená.

 

guma          ................................

sklo            ................................

drevo         ................................

slama         ................................

koža           ................................

 

5.     Od  podstatných mien utvorte slovesá. Použite prípony –iť, -ovať.

 

farba          .........................      soľ               .........................

krém          .........................      lak               .........................

koža           .........................      mydlo          .........................

 

6.     Pozorne doplň chýbajúce prípony:

 

mest___ park;   plát____ vrecko;    prút___ kreslá

krás___ deň;     štipľ____ vietor

 

7.     Napíš N (1.p.) množného čísla

 

netopier      .........................      šimpanz        .........................

srnec          .........................      vlk               .........................

rys             .........................      pes              .........................

 

8.     Doplň ohýbacie prípony.

 

tatransk__ lesníci

zimn__ spánkom

vern__ priatelia

v mraziv__ dňoch

myš__ chvostík

krokodíl__ slzy

 

9.     Zámeno zo zátvorky doplň do vety.

 

_____ sa to ľahko hovorí. (ty)

_____ sa tá kniha páči. (ja)

Naozaj sme nehovorili o _____. (ty)

Tréner za brankára vybral _____. (ja)

Videl si _____ futbalistov? (náš)

 

10. Číslovku  napíš slovom v správnom páde.

 

S (1)__________ sa hnevá, s druhým sa nerozpráva.

V (1)__________ rohu je tma.

Otec priniesol (2)________ šteniatka.

(3)_______ dievčatá v triede sa volajú Lenka.

 

11. V radových číslovkách doplň pádovú príponu podľa vzoru pekný.

 

na siedm__ deň, k päťdesiat__ narodeninám, sied__ výročie,

piat__ v rade, každý štvrt__ žiak, všetci sú prv__

 

12. Správne pomenuj zobrazené sklady

 

 

13. Napíš vetné členy: hlavné(2) a vedľajšie(4) a slovné druhy(10).

 

 

 

 

 

14. Vypíš jednočlenné vety. Urči, ktorý slovný druh plní úlohu vetného základu.

 

Lekáreň. Mraky hnal silný vietor. Cŕn! Svitá.

 

15. Znázorni vetu graficky .

 

Ako prvé vyviedli z vlaku ťažné kone.

 

 

 

16. Vo vetách podčiarkni prístavok.

 

Miško, najlepší žiak v triede, túto písomku nepísal.

Matka, svojej najbližšej duši, môžeš zveriť všetky tajomstvá.

 

17. Vety v priraďovacom súvetí spoj vhodnými spojkami.

 

Rečník rozpráva,_________ nikto ho nepočúva. Mám tam ísť ________ mám zostať doma? Suseda nám ______, sľúbila pomoc, _____ nám naozaj veľmi pomohla.

 

18. Pomenuj súvetie v nasledujúcej vete:

 

Pozri sa tam, kam ti ukazujem.              __________________

 

19. Napíš význam slova:

 

pero

1. vecný význam =>

2. gramatický význam => rod, číslo, pád, vzor

 

20. Podľa pôvodu roztrieď (napíš) slová filé, dom, epidémia, autobus, dcéra, vicemiss

na :

 

a)    domáce slová

b)   slová cudzieho pôvodu

 

21. Do slov cudzieho pôvodu správne doplň –i/-í/-y/-ý.

 

g_mnastika, k_logram, r_movať, h_istória, s_rup, p_ramída, c_klista, g_tara

 

22. V slove autoportrét vyznač predponu. Slovo použi vo vete.