|
Úlohy zo slovenského jazyka pre 5. 8. ročník
5. ročník ZŠI 1.
Doplň do viet interpunkčné
znamienka! Aké sú podľa obsahu? _ákladná
škola v _remnici, _etský _omov _aurícius v _remnici, kino _ladosť. 2.
Doplň správne interpunkčné
znamienka! Bolí
ma brucho narieka Katka Janko
vykríkol To je môj telefón Viem
priznal otec že som urobil chybu Kde
býva tvoja babka pýta sa Zuzka 3.
Napíš 2 homonymá. 4.
Napíš synonymá slov! kopec
– písanka
– pohár
- 5.
Napíš 2 jednovýznamové slová. 6.
Čo je to viacvýznamové
slovo? 7.
Dotvor protikladnú dvojicu. starý
ráno vysoký
pomalý vľavo
východ
6. ročník ZŠI 1.
Doplň do viet interpunkčné
znamienka! Aké sú vety podľa obsahu? Peter
má v peňaženke peniaze Čo
sa stalo na ulici Pekne
píš Všetko
najlepšie k narodeninám 2.
Z čoho sa skladajú vety? 3.
Ktoré sú hlavné vetné členy? 4.
Doplň podmet! .......................
maľuje.
Kvitnú ......................... .......................
spí.
.................... je oranžový. 5.
Doplň prísudok! Hodina
.......................
Orgován .......................... .....................
vietor.
Žaby ............................... 6.
Rozvi holé vety! Poľovníci
vyšli. Chlapci
skákali. 7.
Čo je to predmet? 8.
Urči vetné členy! Graficky
znázorni! Opýtaj sa na predmet Deti
sa hrajú s kockami. Záhradník
sadil zemiaky. Stratil
som peňaženku. 9.
Urči vetné členy! Správne
sa opýtaj na príslovkové určenie! Graficky znázorni! Listy
padajú na zem. Vrátim
sa v pondelok. Juro
píše správne.
7.
a 8. ročník ZŠI 1.
Uvedené slová: programátor, video, mobil, sponzor, disketa sú: A:
historizmy
B:
archaizmy C:
zastarané slová
D:
neologizmy 2.
Zo základných slovies utvor názvy osôb pomocou slovotvornej prípony
–teľ, -č. čítať
................................ riadiť
................................ kúriť
................................ písať
................................ 3.
Podstatné mená napíš v N (1.p.) mn. čísla hlásateľka .........................
letec
......................... plavkyňa .........................
poľovník
......................... Poľka
.........................
učiteľ
......................... orlica
.........................
hráč
......................... 4.
Pomocou slovotvorných prípon –ný alebo –ený utvor prídavné mená. guma
................................ sklo
................................ drevo
................................ slama
................................ koža
................................ 5.
Od podstatných mien utvorte
slovesá. Použite prípony –iť, -ovať. farba
.........................
soľ
......................... krém
.........................
lak
......................... koža
.........................
mydlo
......................... 6.
Pozorne doplň chýbajúce prípony: mest___ park; plát____ vrecko;
prút___ kreslá krás___ deň; štipľ____
vietor 7.
Napíš N (1.p.) množného čísla netopier .........................
šimpanz
......................... srnec
.........................
vlk
......................... rys
.........................
pes
......................... 8.
Doplň ohýbacie prípony.
9.
Zámeno zo zátvorky doplň do vety. _____ sa to ľahko hovorí. (ty) _____ sa tá kniha páči. (ja) Naozaj sme nehovorili o _____. (ty) Tréner za brankára vybral _____. (ja) Videl si _____ futbalistov? (náš) 10.
Číslovku napíš slovom v správnom
páde. S (1)__________ sa hnevá, s druhým sa nerozpráva. V (1)__________ rohu je tma. Otec priniesol (2)________ šteniatka. (3)_______ dievčatá v triede sa volajú Lenka. 11.
V radových číslovkách doplň pádovú príponu podľa vzoru pekný. na siedm__ deň, k päťdesiat__ narodeninám, sied__ výročie, piat__ v rade, každý štvrt__ žiak, všetci sú prv__ 12.
Správne pomenuj zobrazené sklady
13.
Napíš vetné členy: hlavné(2) a vedľajšie(4) a slovné
druhy(10). 14.
Vypíš jednočlenné vety. Urči, ktorý slovný druh plní úlohu vetného
základu. Lekáreň. Mraky hnal silný vietor. Cŕn!
Svitá. 15.
Znázorni vetu graficky . Ako prvé vyviedli z vlaku ťažné
kone. 16.
Vo vetách podčiarkni prístavok. Miško, najlepší žiak v triede, túto písomku nepísal. Matka, svojej najbližšej duši, môžeš zveriť všetky tajomstvá. 17.
Vety v priraďovacom súvetí spoj vhodnými spojkami. Rečník rozpráva,_________ nikto ho nepočúva. Mám tam ísť ________ mám
zostať doma? Suseda nám ______, sľúbila pomoc, _____ nám naozaj veľmi
pomohla. 18.
Pomenuj súvetie v nasledujúcej vete: Pozri sa tam, kam ti ukazujem.
__________________ 19.
Napíš význam slova:
20.
Podľa pôvodu roztrieď (napíš) slová filé, dom, epidémia, autobus, dcéra,
vicemiss na : a)
domáce slová b)
slová cudzieho pôvodu 21.
Do slov cudzieho pôvodu správne doplň –i/-í/-y/-ý. g_mnastika, k_logram, r_movať, h_istória, s_rup, p_ramída, c_klista,
g_tara 22.
V slove autoportrét vyznač predponu. Slovo použi vo vete. |
|
|