|
História školy Na
začiatku 20. storočia len v regióne dnešného stredného Slovenska bolo
evidovaných 1 942 sluchovo postihnutých, z uvedeného počtu bolo 566 detí.
Nebola im poskytnutá žiadna starostlivosť, zostávali na ťarchu
v rodine. Vykonávali rôzne hrubé domáce práce na hospodárstvach ľudí
väčšinou za poskytnutie stravy a ošatenia. Mnohí z nich sa v rokoch
dospelosti opustení túlali po mestách a dedinách, živili sa žobraním
a drobnými krádežami, čím spôsobovali spoločnosti vážne problémy.
Nebolo žiadnej inštitúcie, ktorá by sa starala o ich prípadné zaškolenie,
vyučenie sa remeslu a vykonávanie práce zodpovedajúcej ich sociálnemu
postaveniu. Najbližšie ústavy boli vo Váci a Budapešti. Profesor budapeštianskeho ústavu pre hluchonemých Koloman Hercsuth, pôvodom rodák zo stredného Slovenska, pri vzájomných stretnutiach so svojím priateľom a starostom mesta Kremnica Emilom Palkovičom a poslancom Józsefom Chabadom často diskutovali o riešení problému s výchovou a vzdelávaním nepočujúcich. Koloman Hercsuth presviedčal menovaných o potrebe zriadiť aj v tejto oblasti ústav, ktorý by sa staral o zaškolenie hluchonemých, tak vznikla myšlienka vytvorenia ústavu. Finančné pomery mesta Kremnica boli v tomto období najpriaznivejšie pre založenie a ďalší rozvoj takejto ustanovizne. Myšlienka založiť ústav si našla mnohých prívržencov ale aj odporcov. Aby
verejnosť hlavného banského mesta bola informovaná o možnosti vzdelávania
hluchonemých, Koloman Hercsuth urobil prednášku a zároveň predviedol
aj ukážku so štyrmi nepočujúcimi žiakmi, ktorých priviedol so sebou z Budapešti.
Úplne si tým získal prítomných a bola nastolená otázka akým spôsobom,
čo najlepšie a najrýchlejšie riešiť vzdelávanie sluchovo postihnutých. Nasledovali dva roky vzájomných dohovorov medzi Kremnicou a ministerstvami v Budapešti, až konečne nariadením Ministerstva kultúry a náboženstva zo dňa 28. mája 1903 bol určený za riaditeľa a zároveň aj vyučujúceho Koloman Hercsuth. Týmto nariadením zo strany štátu bola myšlienka založenia ústavu uskutočnená. Dňa
1. októbra 1903 sa začalo vyučovanie na novozaloženom ústave pre výchovu a vzdelávanie
hluchonemých v Kremnici s dvanástimi žiakmi. Tento ústav ešte
nebol úplne v rukách štátu a preto musel Koloman Hercsuth z vlastnej
iniciatívy vykonať niekoľko zbierok v prospech ústavu. Oficiálny
názov ústavu bol „Štátom podporovaný ústav pre vzdelanie hluchonemých
detí“ v Kremnici. Súčasná budova školy ešte nebola postavená, vyučovať
sa začalo v budove „Domu osvety“ v Kremnici. Náklady znášalo
mesto Kremnica. Ročné subvencie platili župy- tekovská, oravská, zvolenská,
turčianska, liptovská a trenčianska. Uhorský štát hradil náklady na vnútorné zariadenie školy a mzdy vyučujúcim. Vyučovalo sa orálnou metódou po maďarsky 24 hodín týždenne. Ďalší jazyk sa žiaci mohli učiť na žiadosť rodičov, čo si však museli sami financovať. Chovanec nemohol ústav navštevovať viac ako desať rokov, ak viackrát prepadol bol vylúčený. Školné sa neplatilo, žiaci boli umiestnený v rodinách za mesačný poplatok 24 korún. V ďalšom
školskom roku sa ústav rozšíril o ďalšiu triedu, nového učiteľa aj
predmety. Počet žiakov v prvom ročníku bol pätnásť, v druhom
deväť. Ústav
sa každým rokom rozširoval o jednu postupovú triedu. V roku 1905
opustil riaditeľ a zakladateľ Koloman Hercsuth Kremnicu a odišiel
do Bratislavy, kde zorganizoval založenie bratislavského ústavu pre vzdelávanie
hluchonemých a stal sa jeho riaditeľom. Po odchode Kolomana Hercsutha
z kremnického ústavu obsadil post riaditeľa Ján Ladislav Nécsey. V roku
1906 bol ústav oficiálne podriadený Ministerstvu kultúry a náboženstva.
Dňa 6. mája 1906 mestská rada rozhodla o vybudovaní moderného
pedagogického ústavu pre hluchonemých. Od
februára do júna 1907 sa konala v ústave inšpekcia, ktorou bol poverený
komisár Ľudovít Klis z budapeštianskeho ústavu. Riaditeľ ústavu J.L.
Nécsey bol preložený do Kapošváru a jeho miesto obsadil Zigmund Várady,
profesor z budapeštianskeho štátneho ústavu pre vzdelávanie hluchonemých. Školský
rok 1909/1910 je dôležitý v histórii ústavu. Otvorením novej prvej
triedy sa ústav vyvinul na riadnu osem triednu školu. V máji 1910 bol
založený spolok starostlivosti o hluchonemých, ktorý organizoval
zbierky pre ústav. Filiálky sa nachádzali ešte v Turčianskom Svätom
Martine, v Žiline, v Leviciach a Banskej Štiavnici. V tom istom
roku predložili riaditeľovi ústavu plány na výstavbu nového ústavu. Na území
Uhorska sa konali každoročne pravidelné zbierky na podporu chudobných
hluchonemých žiakov. V ústave
v tomto čase učili známe osobnosti- maliar Vojtech Angyal vyučoval
kreslenie a známy maďarský spisovateľ Alexander Borkély bol vychovávateľom.
Mestská rada v roku 1909 zmenila pôvodné rozhodnutie a navrhla
Ministerstvu kultúry a náboženstva stálu subvenciu 3 000 korún ročne,
čo vážne ohrozilo existenciu ústavu a snaha udržať ho bola nad ľudské
sily. V školskom
roku 1911/1912 sa prvýkrát začala výučba učňov, ktorých sa podarilo
umiestniť u remeselníkov v Kremnici. V roku
1913 sa začala stavba novej budovy. Mala byť vystavaná podľa najnovších
pedagogických zásad a stať sa „Ozajstnou dielňou ľudskosti“, kde
mali byť v budúcnosti sňaté putá nemoty mnohým hluchonemým deťom. Rok
1914 je pamätným v dejinách všetkých národov. Z bojísk privážali
ranených a ukladali ich v novootvorenom ústave. Vyučovalo sa iba v triedach
prvého poschodia, ostatné miestnosti a poschodia boli obsadené vojakmi.
Vyučovanie sa začalo až 10. decembra 1914. Moderné zariadenie ústavu bolo
značne poškodené. Budova ústavu bola vrátená mestu. V ťažkých
vojnových časoch sa v meste rozšírila španielska chrípka, ktorá nešetrila
ani žiakov ústavu. Z toho dôvodu bol ústav na 6 týždňov zatvorený. V roku
1915 bol riaditeľ ústavu Zigmund Várady preložený do Budapešti za zástupcu
riaditeľa a na jeho miesto bol menovaný profesor peštianskeho ústavu
František Kegler. Po
rozpade Rakúsko- Uhorska vzniká viacero nových štátov, aj Československá
republika. Mottom ústavu je „Tvoriť, budovať a dúfať“. Školský
rok 1918/1919 sa začínal ako ostatné vojnové roky. V ústave sa naďalej
vyučovalo v maďarskom jazyku. Trvalo to až do 8. februára 1919, kedy
bol ústav prevzatý do Československej štátnej správy. Profesorský zbor aj
riaditeľ boli prepustený. Ponechali iba Štefana Sobolovského, ktorého od 1.
marca 1919 vymenovali za riaditeľa ústavu. Štefan
Sobolovský vyučoval sám 56 detí 48 hodín týždenne v slovenskom
jazyku. Z tohto dôvodu bolo vyučovanie rozdelené na dopoludňajšie a popoludňajšie.
Prvého mája boli do ústavu pridelení noví profesori. Rodičia
z celého Slovenska prichádzali so svojimi sluchovo postihnutými deťmi
do Kremnice, kde sa vyučovalo v slovenskom jazyku. Štefan Sobolovský so
svojimi kolegami naučili žiakov za štyri mesiace hovoriť po slovensky tak,
že v bežnom živote už vôbec nepoužívali maďarský jazyk. Hlásilo
sa 250 žiakov, ale prijatých mohlo byť len 50. V roku 1920/1921 bolo v škole
143 žiakov v 12 triedach. Žiaci boli ubytovaní v internáte školy. V živote hluchonemých detí to znamená veľký obrat, pretože väčšina z nich pochádzala z chudobných rodín a život v internáte znamenal pre nich niečo celkom nové. Výchovný význam internátu je badateľný z hľadiska fyzického rozvoja detí a hygienických požiadaviek. Kým
jelšavský ústav zápasil s veľkým nedostatkom žiakov v kremnickom
je taký nápor, že mohol zásobiť tri ústavy. Príčinou toho je tradícia a dobré
meno ústavu. Následkom toho musela byť vykonaná rajonizácia nepočujúcich
detí na Slovensku. V tom
čase vznikol nový problém, čo so žiakmi, ktorí ukončili svoje štúdium v deväťročnom
ústave. Riaditeľ ústavu s povolením Ministerstva školstva a národnej
osvety skúsil zriadiť živnostenskú pokračovaciu
školu. Od 1. januára 1923 sa začalo vyučovanie na pokračovacej živnostenskej
škole pre obuvníkov a dámske krajčírky. Táto škola pôsobila pri ústave
v Kremnici pod jedným riaditeľstvom. V školskom
roku 1923/1924 bola otvorená prípravná trieda, ktorá mala ráz materskej školy
a jej úlohou bolo nahradiť hluchonemému dieťaťu predškolské vývinové
obdobie. Žiaci sa tu učili odzerať reč z úst hovoriacich a rozvoj
zmyslového poznania napomáhal výchovou zraku a hmatu. Z historického aspektu treba spomenúť artikulačný prístroj, ktorý v roku 1923 zostavil Arnošt Schwangmeier, odborný učiteľ v Kremnici. V roku
1929/1930 sa prvý krát otvorila pomocná trieda a ostatné triedy sa
diferencovali. Bolo to vlastne otvorenie dnešnej špeciálnej základnej školy
pre sluchovo postihnutých. To znamená, že boli otvorené tri prvé triedy A,
B, C. V skupine A boli vychovávaní a vzdelávaní nadaní a normálni
hluchonemí si zbytkami reči, v triede B boli normálni hluchonemí a v triede
C slabo nadaní chovanci. Diferencované vyučovanie sa veľmi osvedčilo.
Napriek tomu, že v Európe vrcholila hospodárska kríza, stavy žiakov aj učiteľov
v ústave stúpajú. Koncom školského roku pôsobí v ústave 30
profesorov a v 34 triedach sa učilo 450 žiakov. Rok
1933 bol dôležitým medzníkom v dejinách ústavu. Živnostenská škola,
ktorá bola dlhé roky súčasťou ústavu sa 1. januára 1933 osamostatnila.
Jej správou bol poverený zástupca riaditeľa Václav Jankovec. V školskom
roku 1932/1933 bol riaditeľ ústavu Štefan Sobolovský preložený do Dubnice
nad Váhom a na jeho miesto nastúpil Viliam Gaňo, ktorý bol dušou ústavu.
Poriadal vzdelávacie semináre pre učiteľov a vychovávateľov. V tomto
roku sa začal budovať dnešný internát, ktorý bol odovzdaný do užívania
až 18. októbra 1936. Náklady na stavbu boli štyri milióny korún. Internát
mal osem jednotiek a každá jednotka pozostávala z dvoch spální,
jednej dennej miestnosti, umyvárne, prezuvárne, potrebných vedľajších
miestností a izby pre vychovávateľku, ktorá viedla túto jednotku s 30-35
žiakmi. Okrem toho mal internát spoločnú jedáleň, na tú dobu moderne
zariadenú kuchyňu, práčovňu, nemocničné oddelenie a okolo budovy záhradu
a ihriská. V tomto
období bolo v ústave osem žiakov, ktorí nemali rodinu a zostávali
v ňom aj cez Vianoce a prázdniny. Školské
vyučovanie sa veľmi spájalo so životnou praxou a výchovou k práci,
okrem ručných prác sa chovanci venovali aj práci v záhrade. Každé
dieťa malo pridelený záhon. V rokoch
1935-1937 sa stav učiteľov konsolidoval, mnohí nadobudli odbornú kvalifikáciu
skúškou, na ktorú ich pripravoval riaditeľ ústavu Viliam Gaňo. V tom
čase prichádza do ústavu odborný učiteľ hluchonemých detí Gejza Reipich,
ktorý pomáhal aj mladým učiteľom. Riaditeľ
ústavu Viliam Gaňo v čase svojho pôsobenia na kremnickom ústave dbal
na všestranný rozvoj žiakov a chovancov po stránke kultúrnej, športovej
a profesionálnej, ale najmä aby všetko spoznané a prežité bolo
späté s rečou. Pripravoval naďalej odborné semináre pre učiteľov. Vyhlásením
mobilizácie brannej moci bola budova ústavu v auguste 1938 zabraná pre
vojenské účely. Časť učiteľov nastúpila k vojsku. Niektorí učitelia
boli porozdeľovaní po školách. Prestalo sa vyučovať. V januári
1940 bolo znova povolaných päť učiteľov do vojenskej služby a Viliam
Gaňo bol nútený prijať päť nových učiteľov bez odbornej praxe a zriaďovať
doškoľovacie semináre. Napriek
situácii sa škola intenzívne pripravovala na Akadémiu hluchonemých
usporiadanú 27. marca 1941. Žiaci ústavu predviedli divadelné scény zo života
hluchonemých, tanec a telocvik. Akadémia mala mimoriadny úspech. Po nej
dňa 7. júna 1941 sa konala podobná Akadémia bratislavského ústavu v Slovenskom
národnom divadle, ktorá mala tiež vynikajúcu úroveň. V školskom
roku 1942/1943 bol ústavu pridelený ušný a krčný lekár Dr. Erich
Koliš. Jeho úlohou bolo zisťovať komplexný ušný, krčný, nosný nález
žiakov, vykonávať funkcionálne skúšky sluchu a rovnováhy, liečenie
akútnych a chronických ochorení v odbore otolaryngológie. Skúmal
aj anamnézy hluchonemých žiakov a zúčastňoval sa porád s učiteľským
zborom, čo prispelo k prehĺbeniu zdravotno-výchovnej činnosti. V dôsledku
vojnových udalostí sa školský rok 1943/1944 začal v októbri. Učebné
osnovy sa museli zvládnuť za osem mesiacov. Ďalší školský rok bol ešte
ťažší, lebo mesto padlo do nemeckej okupácie. Nemecké gestapo obsadilo
byty učiteľov. Z členov učiteľského zboru boli zatknutí Mikeska, Šterba,
Gaňo. Budova ústavu slúžila ako nemecká poľná nemocnica. Mesto bolo
oslobodené až 3. apríla 1945. Dlhoročný
riaditeľ ústavu V. Gaňo bol služobne pridelený na Povereníctvo školstva a národnej
osvety v Bratislave. Po
druhej svetovej vojne sa začalo vyučovať až koncom septembra. Deti boli
podvyživené. Ústav v tomto období navštevovalo 230 žiakov. Za pomoci
amerického červeného kríža boli ústavu poskytnuté potraviny, vitamíny,
sladkosti, šatstvo a obuv. Majetok ústavu bol zničený. V školskom
roku 1947/1948 boli okrem iných učiteľov prijatí Michal Gaži, Vladimír
Simko, Jaroslav Karaska. Keďže odborné štúdium s problematikou výchovy
hluchonemých nebolo otvorené, bol usporiadaný pedagogický seminár, odborné
prednášky a náčuvy dva krát týždenne, ktoré viedol Gejza Šterba od
septembra do júna. Podľa
zákona jednotnej školy z roku 1947 sa robila reorganizácia všetkých škôl
v Československej republike. Ústav bol rozčlenení na osobitnú a národnú
školu pod jednou správou a na strednú školu pod samostatnou správou. V školských rokoch 1948 až 1954 sa ústav naďalej rozširuje, konajú sa prednášky a konferencie o metódach vyučovania a praktickej fonetike. V školskom roku 1950/1951 sa na škole začala výučba podľa pohybovej metódy. Konali sa výmeny žiakov s inými školami, najmä českými. V školskom
roku 1953/1954 sa zlučuje osobitná, národná a stredná škola pod spoločný
názov: „Osemročná stredná škola pre hluchonemých v Kremnici“.
Vedením školy bol poverený Ladislav Hanula. V roku
1955 bola otvorená jedna trieda materskej školy. Na školu pribudol Juraj Fajčík. Historickou
udalosťou z pohľadu špeciálno-pedagogickej praxe bola celoštátna
konferencia učiteľov, na ktorej prednášal Dr. Bárczi z Budapešti.
Konala sa 7.-8. decembra 1957. V rámci
generálnej opravy budovy školy v roku 1956 bolo zavedené elektro-
signalizačné zariadenie a rozhlas, zriadená miestnosť na vyučovanie
pomocou zosilňovacej aparatúry. V
školskom roku 1960/1961 mení škola svoj názov na Základnú deväťročnú
školu internátnu pre nepočujúcich. V školskom
roku 1965/1966 učitelia hospitujú na školách pre nepočujúcich v Maďarsku
a v Čechách. Používa sa daktylotika ako manuálna pomôcka k výraznejšej
artikulácii a mimoriadna pozornosť sa venuje sluchovej výchove. V čítaní
sa skúšobne používa epidiaskop. Vyučovalo sa len dopoludnia a to
najviac šesť hodín, v poobedňajších hodinách sa deti venovali športu
a krúžkom. Odborníci
z oblasti špeciálnej pedagogiky čerpali z poznatkov z výskumných
prác, predovšetkým zo sovietskej defektológie, rozpracovanej psychológie
nepočujúcich a z poľskej sociológie, keď že štúdium špeciálnej
pedagogiky v tom čase nebolo ešte otvorené ako univerzitné štúdium.
Podnet k jeho otvoreniu dal Viliam Gaňo, avšak jeho otvorenia v roku
1967/1968 sa nedožil. Tento odbor bol otvorení na Filozofickej fakulte
Univerzity Komenského v Bratislave. Po
smrti riaditeľa školy Jaroslava Karasku v roku 1978 bola do funkcie
riaditeľky menovaná Božena Kreihanslová. Škola pokračovala vo výchove a vzdelávaní
orálnou metódou, na všetkých vyučovacích predmetoch sa dôraz kládol na
tvorenie a rozvíjanie reči a presnú artikuláciu. Po
odchode riaditeľky na dôchodok v januári 1981 bola vo funkcii do konca
školského roku Margita Pastorková a menovacím dekrétom od septembra
1981 nastúpila na post riaditeľky školy Elena Varchulíková, ktorá viedla
školu až do roku 1985. Po
jej odchode do dôchodku nastúpila do funkcie Mgr. Margita Schmidtová, taktiež
učiteľka tunajšej školy. Získala finančné prostriedky na opravu vonkajšej
fasády budovy, okien a čiastočne bola opravená aj strecha školy. Učitelia
sa podieľali na prepracovaní učebných osnov všetkých typov škôl pre
sluchovo postihnutých. Riaditeľka nadviazala kontakt so školou pre sluchovo
postihnutých v Holandsku v Sint Michielsgestel. Túto ustanovizeň aj
osobne navštívila s pracovníčkou Ministerstva školstva SR. Poznatky z návštevy
prezentovala na metodických združeniach. Dohodla návštevu kolegov uvedenej
školy, ktorí prišli v roku 1986 na
pracovné stretnutie a hospitácie výchovno-vzdelávacieho procesu, aby
zhodnotili jeho úroveň a našli možnosti spolupráce. Po
výrazných spoločenských zmenách v Slovenskej republike po roku 1990,
bola v školstve nastolená problematika výmeny vedúcich kádrov. Na školách
boli krajskými úradmi vypísané konkurzy na obsadenie miest riaditeľov škôl. Po
konkurznom konaní nastúpila do funkcie riaditeľky školy Mgr. Božena
Horniaková z pozície zástupkyne riaditeľky.
V období
okolo roku 1992 vznikla na škole špeciálno-pedagogická
poradňa (ŠPP) ako diagnostické centrum, poskytujúce zároveň špeciálno-pedagogickú
prevenciu postihnutým deťom a ich rodinám. Špeciálno-pedagogická
poradňa bola zahrnutá do siete poradenských zariadení na území SR s rezortným
riadením MŠ SR. Od
roku 1993 nadviazala Mgr. Horniaková opäť kontakty s Inštitútom van
Doven v Holandsku a prostredníctvom MŠ SR dohodla štúdium špeciálnej
pedagogiky- surdopédie pre siedmych učiteľov a vychovávateľov školy v Sint
Michielsgestel na škole van Udena. Štúdium bolo trojročné, zúčastňovali
sa ho pedagógovia z Čiech a Maďarska. Prednášky sa striedali v jednotlivých
krajinách. Prostredníctvom Domu zahraničných stykov sa podarilo zabezpečiť
stáže na škole van Udena pre všetkých študujúcich. Štúdium bolo veľkým
prínosom. Na školy sa prinieslo mnoho materiálu, nových nápadov a prístupov
v práci. Na škole v Kremnici sa v priebehu jedného školského
roka konalo 16 metodických združení venovaných danej problematike. Po dovŕšení stratégie vzdelávania v orálnej metóde auditívno-verbálnym prístupom, zamerala riaditeľka pozornosť na riešenie problémov v hospodársko-ekonomickej oblasti. Počet detí s nariadenou ústavnou výchovou má neustále stúpajúcu tendenciu. Kým v roku 1991 ich bolo 17, v roku 2004 ich bolo 42. Tento nápor detí zostávajúcich v internáte počas víkendov a sviatkov vyžadoval inú organizačnú štruktúru zariadenia a samozrejme aj viac finančných prostriedkov. Z týchto
dôvodov bola riaditeľka školy nútená hľadať možnosti finančného krytia
prostredníctvom rôznych projektov a spolu s vedením školy vytvárať
a hľadať ďalšie možnosti pre rozvoj školy. Funkčné
obdobie riaditeľov škôl sa ustanovilo podľa zákona na päť rokov a Mrg.
Horniaková nereflektovala zotrvať vo funkcii riaditeľky základných škôl
pre sluchovo postihnutých ako aj školského zariadenia. Po
konkurznom konaní nastúpila do funkcie Mgr. Jánošková, ktorá od augusta
2004 vedie uvedené školy.
|
|
|